De complete families Schaaphok, Van Mal en Houtman en Hilda Broekhuizen, Jantje Wiersema en Tini Visker vertoefden het afgelopen weekend op het prachtige zonovergoten eiland Vlieland om gisteren deel te nemen aan de 21.1, 10 of 5,5 km. De ongeveer duizend deelnemers, waarvan vier honderd aan de halve marathon, hadden te kampen met erg broeierig weer en met een prachtig maar zwaar parcours met veel vals plat in de dorpkern en in het duinengebied met veel duinen en behoorlijke hoogteverschillen. Uw correspondent kan dit na een gezamenlijke fietstocht vandaag over dit parcours aleen maar bevestigen. Gonny Houtman verrichte gezien de geschetste omstandigheden opnieuw een knappe prestatie door met een prima tijd van 1.39.47 uur als 2e bij de V50+ te eindigen en als 6e vrouw overall in een veld van 128 deelneemsters. De overwinning in haar klasse ging naar de 10 jaar jongere Inge van Schaick (Leeuwarden) in 1.34.02 uur, tevens overall winnaar bij de vrouwen. Op de 3e plaats eindigde Christel van Ham (Spijkenisse) in 1.51.33 uur. Hilda Broekhuizen finishte bij de V35+ als 12e in 1.53.24 uur. Bert Schaaphok had al snel in de wedstrijd problemen met "volgelopen" benen en besloot na 5 km Gonny te laten gaan en van de natuur te gaan genieten. Hij haalde de eindstreep na 1.54.36 uur (M40+:47e). Jantje Wiersema werd knap 5e bij de V50+ in 1.55.23 uur. Tini Visker kwam keurig binnen de geplande tijd van 2 uur over de streep. Haar tijd van 1.57.37 uur was altijd nog goed voor een 7e plaats bij de V50+. Theo van Mal, de laatste tijd zich uitsluitend voorbereidend op de beklimming per racefiets van de Mont Ventoux, kwam na 2.13.54 uur binnen (M40+:80e). Valerie Schaaphok kwam uit op de 10 km en sloot haar wedstrijd af na 1.03.35 uur (V:87e). Moeder Anja Schaaphok stond aan de start van de 5.5 km en voltooide deze afstand in 44.28 minuten (V:77e). De jongste telg van de familie Schaaphok, Leon 11 jaar, kwam ook uit op de 5.5 km. Hij noteerde een keurige tijd van 36.25 minuten. Een in alle opzichten zeer geslaagd weekend, zeker voor herhaling vatbaar. Voor meer informatie zie de uitslagenpagina. Klik voor het verslag van Tini Visker op Lees meer..... Klik hier voor de foto's van Anja Schaaphok. Vlieland 15e halve marathon.

Zondag 14 augustus op de 2e zondag in augustus 2011 wordt de 15e marathon van Vlieland georganiseerd. Normaal is de marathon op de 1e zondag van de maand en dus een week na de ½ marathon van Lauwersoog-Ulrum. De eerste keren dat ik aan de halve marathon van Vlieland mee heb gedaan deed ik dat in mijn eentje en ging ik dezelfde dag weer terug. De laatste jaren zijn Jantje en Hilda mijn loopmaatjes en reisgenoten geweest en hebben we er steevast een gezellig weekend van gemaakt. Omdat de marathon zo kort was op Lauwersoog-Ulrum maakten we er de andere jaren een tempo duurloop van en bleven we bij elkaar. Dit jaar was alles anders. Het reisgezelschap was dit jaar uitgebreid met de familie Schaaphok en de familie Houtman.

Zondagochtend vertrokken we met de boot van 9 uur vanuit Harlingen. Bert, Anja en de kinderen stonden toen wij aankwamen al in de vertrekhal en Gonny en Geert kwamen vlot na ons. De boot vertrok klokslag 9 uur vanuit een regenachtig Harlingen. Na 1½ kwamen we aan op een zonnig Vlieland. Dit jaar werden de startnummers niet naar je toegestuurd en moesten ze opgehaald worden in de terminal van rederij Doeksen. De fietsen opgehaald bij Jan van Vlieland en met zijn allen naar ons hotel, Torenzicht, gefietst. De kamers waren al schoon en helemaal gereed.  Na ons omgekleed te hebben vertrokken we naar de start op de camping de Bolder. Bert, Hilda, Jantje, Gonny en ik deden mee aan de halve, Valerie had zich aangemeld voor de 10 en Leon en Anja hebben zich aan de 5 km gewaagd. Tijdens onze wandeling kwamen we clubgenoot Theo met zijn vrouw Herma tegen die de hele week op Vlieland verblijven.

Intussen begon de zon steeds feller te schijnen en Gonny die twee t-shirts aanhad heeft maar snel een uitgetrokken.

Om precies half een was de start vanaf de camping de bolder. Onder enthousiast aanmoedigen van het publiek zijn we vertrokken door de duinen naar het noord-oost punt van het eiland. Al snel bleek dat het een warme halve marathon zou worden. Het was mijn eerste wedstrijd sinds tijden en ik had nog niet veel kilometers in de benen en ben daarom maar rustig begonnen. Ik liet de meute dan ook maar ver voor mij uitlopen. Bij het noord-oost punt van het eiland gingen we richting de jachthaven, waar niet zoveel boten lagen als in andere jaren, dus ook niet zoveel publiek. Langs de waddenzeekust naar het dorp en maar even genieten val het weinige vlak dat er op dit parcours is. We hadden de wind nu pal tegen en tezamen met de onverwachte warmte waren het zeer zware eerste kilometers. Ook in het dorp waren het aantal toeschouwers minder als in andere jaren. Het slechte weer van de afgelopen dagen zal Vlieland wel parten hebben gespeeld. Even buiten het dorp stond Geert ons aan te moedigen, volgens hem moest ik vanwege de hitte veel drinken. Het drinken is bij deze halve marathon zeer goed geregeld. Om de 5 km heb je drinkposten met sponsen, maar je krijgt geen drinken uit een beker maar je krijgt wegwerpbidons. Deze bidon kun je in je hand meenemen en je kunt drinken wanneer je maar wilt en vlak voor de volgende drinkpost gooi je de bidon weg om een nieuwe te ontvangen. 1,5 km buiten het dorp ga je rechtsaf op een schelpenpad de duinen in en vanaf dat moment is de weg niet meer vlak. Je hebt kleine venijnige klimmetjes en korte en lange afdalingen. Op sommige punten is het uitzicht prachtig (Noordzee en Waddenzee op hetzelfde moment te zien). De heide stond in bloei. In tegenstelling tot andere jaren waren er veel fietsers op het parcours en ze waren ook niet van plan om even aan de kant te gaan. Misschien hebben ze te lang moeten wachten op het mooie weer dat ze er direct op uit moesten. Op het 12,5 km punt draai je de klinker weg op naar het Posthuis. Vanaf dat moment heb je de wind ook niet meer tegen. Bij het Posthuis staan er een aantal enthousiaste supporters die de moeite hebben genomen om de 8 km lange fietstocht naar dit markante plek op het eiland te fietsen. Voor de lopers begint nu het asfalt en het vele vals plat. Wat mij verbaasde waren de vele wandelaars. Nu ben ik ook niet vaak zo ver achter in de wedstrijd te vinden, maar ik had het idee dat de warmte voor velen als een complete verrassing kwam en dat men nog niet echt op deze warmte ingesteld was. De tegenwind gaf nog een beetje verkoeling en de verkoeling was nadat we het bos uitkwamen geheel verdwenen. Wat nog niet verdwenen was, was het spectaculaire zicht vanaf dit stuk van het traject op de Waddenzee. Nergens is de Waddenzee zo mooi als op dit plekje van Vlieland. Nadat de camping Lange Palen gepasseerd was kregen de lopers niet alleen last van de warmte, maar ook van de vliegen. Het zweet van de lopers was wel erg aantrekkelijk voor deze beesten. Ik had ook geen idee wat ik moest doen, dus rustig doorlopen en proberen er niet teveel van aan te trekken.

Mijn trainingsachterstand zorgde ervoor dat ik in de laatste km wel iets aan snelheid moest inboeten. Van 5:30 de km ging ik naar ongeveer 5:40 de km. Maar desondanks voelde ik me net een stofzuigertje. Menig loper haalde ik in.

Uiteindelijk kwam ik aan het begin van de dorpsstraat en nu is het nog een km naar de finish. Een loopkennis moedigde mij aan vanaf een terras onder vermelding dat ze een biertje klaar had staan. Bij de finish kregen we een medaille en een mooi geel loopshirt in hetzelfde geel als van de Artemisrun. Prachtig shirt dus. Zal ik vaak aandoen op de training.

Hilda, Jantje, Gonny en Bert waren al binnen en met zijn allen terug gelopen naar het hotel. Waarbij we eerst Theo en daarna Herma ook nog zagen finishen. Bij het terras aangekomen van de loopkennis stond het biertje nog steeds koud op mij te wachten. Eerst maar even opgedronken. We kunnen toch allemaal niet tegelijk onder de douche.

Anja en Leon hadden verdienstelijk de 5 km uitgelopen en Valerie had de zware 10 km volbracht. Nadat we ons verfrist hadden hebben we de prijs van Gonny, een mooie beker, opgehaald van de camping de Bolder.

Daarna begon ons weekend, met de verkenning van de terrassen op Vlieland. Het eten op het strand.

De volgende dag met de fiets het parcours nog even over gefietst. Ook deze dag was het weer prachtig weer, dus terrasje pikken bij Posthuis. In de duinen liggen bij de kazerne en daarna nog even chillen in de dorpsstraat. Om 16.45 vertrok de boot van het eiland. Theo en Herma hebben ons nog uitgezwaaid en daarna zat voor ons het loopweekend er weer op.

Vlieland volgend jaar zijn we weer van de partij.