Het trainingsweekend op Schiermonnikoog onder aanvoering van Harm-Jan Postmus was opnieuw zeer geslaagd. De groep telde uiteindelijk 27 personen. Het verblijf en de verzorging in hotel, café restaurant De Tjattel www.detjattel.nl was uitstekend. De foto's van Han Korhorn staan hier.<

Schiermonnikoog trainingsweekend                door Tini Visker

Het verslag is wat later dan jullie gewend zijn, want ik heb het een beetje druk op mijn werk en dan kom ik niet aan het schrijven toe. Het weekend Schier was dan ook een mooie afleiding van het drukke bestaan.Zaterdag 22 januari is ook de verjaardag van mijn zoon. Ik had hem dan ook om toestemming gevraagd of ik mee mocht met dit weekend. Hij was direct enthousiast, want hij wilde een feest organiseren en als ik weg was had hij al van een pottenkijkende ouder minder last. Zijn bewoordingen niet de mijne. Om 7.45 wilde ik in de auto stappen, Ewoud had zijn kado de vorige avond al gekregen, komt zoonlief even naar benden. Kon ik hem gelukkig toch nog even feliciteren.Eerst naar Magriet gereden, daarna in de auto van Magriet verder en Marjan Veenstra opgehaald in Warffum en de rit naar Lauwersoog kon beginnen. De sfeer zat er in de auto al gelijk in.

Eerst naar Magriet gereden, daarna in de auto van Magriet verder en Marjan Veenstra opgehaald in Warffum en de rit naar Lauwersoog kon beginnen. De sfeer zat er in de auto al gelijk in. Bij Lauwersoog aangekomen bleek dat we niet de eersten waren en al snel was de hal gevuld met geroezemoes van Artemissers. Het loket voor de kaartverkoop ging precies op de aangegeven tijd open en we konden ons installeren op de boot.

Harm Jan hield zijn welkomswoord op de boot en hij moest ons mededelen dat er dit jaar geen bus voor ons klaar stond. Wel bagagevervoer. Nu zijn we toch lopers, dus was dat geen probleem de halve groep ging wandelend naar het dorp en de andere helft met de bus. De wandelaars kwamen om ongeveer 11 uur aan in de Tjattel, ons verblijf voor dit jaar. Een prima hotel op een prima locatie.

We moesten ons om 13.45 melden bij onze trainers Harm Jan en Jaap voor de jaarlijkse puzzeltocht over het eiland. Een aantal zijn voorafgaand aan de tocht van Jaap alvast zelf gaan lopen waaronder ook het groepje van onze oud voorzitter Bert, Gonny, Bert Schaaphok, Jantje, Hilda en ondergetekende. Op het strand hebben wij 16 zeehonden gespot.

De puzzeltocht was weer uitstekend verzorgd door Jaap. Wat is die man inventief met het bedenken van raadsels cryptogrammen, woordspelletjes en combinaties tussen de plaatjes. Kortom onze creativiteit en intelligentie moesten we volledig aanspreken. Achteraf waren de antwoorden simpel maar kom er al lopend er maar op.

De heren trainers hadden wel bedacht dat er maar geen vrouwen groepjes moesten ontstaan zoals vorige jaren dus ze hadden vooraf de namen bekend gemaakt van de dames die zelf een groep moesten kiezen dus samenlopen was uitgesloten. Ook dit jaar konden de wandelaars meedoen aan de tocht, alleen jammer dat er dit jaar geen Nordic Walkers meewaren.

Na afloop van de puzzeltocht, nadat iedereen zich opgefrist had, werd het eten geserveerd. Stipt op tijd en heerlijk de keuze was uit vlees, vis of vegetarisch. Na het eten hadden we dit jaar zowaar een avond programma. Het avond programma bestond uit een quiz. We moesten playmates herkennen, aan de hand van de posters de musical herkennen, vragen beantwoorden over muziek, geschiedenis, aardrijkskunde en algemene kennis. Kortom we werden zwaar op de proef gesteld. Uiteindelijk werd de overall winnaar de groep van Jantje, Hilda, Bert en Ritske. Gefeliciteerd.

Daarna werden de Artimissers los gelaten in het dorp. Met 12 man gingen we eerst naar het Boothoes (schrijf ik dit goed?) en daarna naar de Tox bar. In de Tox bar aangekomen was de dansvloer helemaal leeg en wij wisten daar wel een oplossing voor. Met veel enthousiasme nam het Artemis legioen bezit van de dansvloer. Degene met de meeste energie ging af en toe zelfs de paal te lijf (paaldansen noemt men dat). Doordat het lekker druk was op de dansvloer begaven de jonge eilandgasten zich ook op de dansvloer. De muziekkeuze werd daarop aangepast en het ging langzaam over in het Techno. Om drie uur ging het licht aan en op dat moment waren er nog drie Artemissers over die de energie hadden om de gehele avond op de dansvloer te staan. Anja en Ritske petje af hoor.

De volgende dag stond er in de Tjattel om 9 uur een lekker ontbijt voor ons klaar. Een aantal van ons gingen met de eerste boot weer naar huis. FC Groningen speelde thuis, werk en helaas moest ook Johnny Wasser naar huis want hij was ziek geworden. De achterblijvers hadden de keuze om rustig aan te doen of om 11 uur met Harm Jan en Jaap te trainen.

Om 11 uur precies gingen we met Harm Jan voorop de kleinste paadjes het eiland over. Om ons om 11.30 te melden in het bos bij Jaap die ons daar nog heuveltraining heeft gegeven. Daarna rustig uitlopend weer terug naar de Tjattel.

Hier werd ons nadat we ons opgefrist hadden een heerlijk pastabuffet geserveerd. De mensen die aan de Monnikenloop hebben meegedaan afgelopen jaar hadden hier al een voorproefje van gehad. Daarna uitchecken en voor de liefhebbers wandelend terug naar de boot en sommigen gingen met de bus.

Op de boot was het gezellig druk en aangekomen in Lauwersoog konden we met zijn allen terugkijken op een geslaagd trainingsweekend op Schier.

Harm Jan bedankt voor het organiseren en Jaap heel erg bedankt voor de leuke puzzeltocht. Volgend jaar weer.