Arjen Kwint uit Loppersum houdt wel van een uitdaging. Zo stond hij gisteren aan de start van de loodzware Trail de la Soupe vanuit La Roche en Ardenne In de Waalse Ardennen. Hij legde deze trail over 45 kilometer af in 6.33.09 uur en klasseerde zich hiermee als 145e bij de mannen.

Lees hieronder zijn uitgebreide verslag bekijk alle foto`s door hier te klikken.

Verslag van Arjen Kwint

Begin van dit jaar zei ik in al mijn overmoed dat ik in 2022 6 marathons ging lopen. Nu is het december en stond ik afgelopen zaterdag aan de start van mijn 13e marathon (of langer) in 2022. In totaal was het mijn 25e marathon, dus helemaal goed verdeeld over mijn leven heb ik ze dan ook weer niet. De marathon die ik uitgekozen had was 'Le Trail de la Soupe' in Roche-en-Ardenne in het Waalse Ardennengebied. Een echte trail van 45 kilometer met 1710 hoogtemeters. Aan het routekaartje te zien ook met enkele steile beklimmingen.

Om 8 uur 's ochtends de start in de schemering. De eerste kilometer ging over de weg langs de Ourthe, de rivier die ik de hele route tegen zou komen. Hierna het bos in en richting het hoogste punt. Betekende 300 meter klimmen in 7 kilometer afstand. Deze klim was niet heel steil en ook af en toe stukjes naar beneden. Het is altijd zaak om niet al te veel kracht te verspelen in het begin van een lange trail, dan ga je jezelf extra tegenkomen, dus in een rustig tempo naar boven en ook deels wandelend als de stijging van de weg net iets te hoog was. Na 8 kilometer een lange afdaling richting de eerste verzorgingspost op 18 kilometer. Ik liep echt lekker dit stuk, rustig om me heen kijkend en genieten van de lichte vrieskou. Sommige afdalingen waren echt steil en aangezien ik ook zeker heel wilde blijven ging ik voorzichtig naar beneden.
Na de eerste verzorgingspost een stuk langs de Ourthe. Het pad was oneffen en liep schuin. Dit kostte me erg veel kracht en nadat er gelijk een lange steile klim achteraan kwam had ik het even moeilijk. De kracht in de benen liep terug, dus noodgedwongen nog een tempootje naar beneden. Ook werd ik hier ingehaald door de snelste 22 kilometer lopers die omhoog vlogen. Niet gek laten maken en gewoon rustig stapje voor stapje doorgaan. Van de 190 deelnemers aan mijn afstand liep ik redelijk achteraan, dus er kwamen nu ook stukken dat ik niemand meer zag lopen voor me. Even later weer een stukje langs de Ourthe gevolgd door een steile klim. Gelukkig hingen hier touwen langs de rotsen anders weet ik niet hoe ik boven had moeten komen. Het was steil en glad. Ook nu kostte het veel kracht om boven te komen, maar wat was dit mooi. Weer een afdaling totdat we bij het stuwmeer van Nisramont aankwamen. Ook hier langs het water over een oneffen pad met af en toe een paar meter omhoog en weer naar beneden. Ook hier weer een aantal lange klimmen omhoog richting de tweede verzorgingspost op 36 kilometer. Wat een steilte weer. Nu moest ik ook af en toe even stilstaan om op adem te komen. Gelukkig kon ik me ook via bomen omhoog trekken. En ook een beklimming waarbij je ook nog over bomen heen moest zien te komen. Bij de tweede post werd ik verrast dat Odette en Eva me op stonden te wachten. Dit gaf weer veel moraal. Nu moest ik nog 9 kilometer grotendeels dalend. Halverwege nog een klim van gemiddeld 20% over 1 kilometr afstand. Tempo lag nog op zo'n 4 kilometer per uur... Laatste stuk nog door kunnen rennen en na iets meer dan 6,5 uur kwam ik bij de finish. Wat een strijd heb ik moeten leveren om deze marathon te volbrengen. Nooit helemaal kapot geweest, altijd wat reserve overgehouden, maar het wel zwaar gehad. Dit was zeker mijn zwaarste trail die ik gedaan heb en ik heb er zeker nog niet genoeg van. Na afloop kregen we een soepkom die we konden vullen met 4 verschillende soepen. Dit ging er lekker in!